• عنوان : آشنایی باقطعات تشکیل دهنده لپ تاپ و راه تعمیر لپ تاپ

  • ECU چیست؟و نقش ECU در سیستم خودرو چیست؟

  • امروزه با توجه به پیشرفت دنیا و تکنولوژی و حضور تکنولوژی و کامپیوتر در همه لایه های زنگی بشر مانند پزشکی,سرگزمی,تحصیل,رانندگی و ... نیاز به متخصصین جهت مدیریت این سیستم ها و کنترل هروز بیشتر احساس میشود و البته در کنار استفاده از تکنولوژی ها مطمئنا این سیستمها دچار مشکلات و خرابی های میشود.که این موضوع نیز باعث نیاز روز افزون به متخصصین حرفه ای برای تعمیر این تکنولوژی ها میشود.به عنوان مثال با ورود تکنولوژی به سیستم خودروها و مجهز کردن ماشینها به کامپیوتر یا همان ECU مطمئنا برای از بین بردن مشکلات احتمالی این سیستم هوشمند و عظیم نیاز به افرادی جهت  آموزش تعمیر ecu  دارد.البته در این دوره که هر لحظه دنیا در حال پیشرفت میباشد و از سوی دیگر به دلیل عدم امنیت موجود در دنیای تکنولوژی به دلیل وجود سو استفاده کنندگان شما به هر کسی برای انجام سرویس و یا تعمیر وسایل نمیتوانید اعتماد کنید.پس با خواندن مطالب زیر و گذراندن دوره های تعمیر ECU و یا آموزش تعمیرات لپ تاپ و یا آموزش های مورد نیازتان می توانید کار هایتان را خودتان انجام دهید.

ECU

ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد و همان‌طور که مي‌دانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شده‌اند و مغز اين سيستم ECU مي‌باشد.ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن‌ها و ... اعمال مي‌کند. سنسورهاي کيت‌هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درک کند.از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: 
سنسور دور يا RPM,,سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP,,سنسور دريچه گاز يا TPS,,سنسور دماي آب يا CTS,,سنسور دماي هوا AT,,سنسور اکسيژن يا لاندا,,سنسور ضربه

در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است : حافظه موقت و حافظه دائم

سازندگان معروف ECU:شرکت Bosch آلمان,,شرکت Delco آمريکا,,شرکت Ford آمريکا,,شرکت Siemens آلمان,,شرکت Magneti Marelli ايتاليا,,شرکت Sagem فرانسه,,شرکت Nippon Denso ژاپن

اجزای ECU

این مینی کامپیوتر نیز مانند سایر کامپیوترها دارای CPU، حافظه و قابلیت برنامه ریزی است. در داخل ECU دو نوع حافظه وجود دارد :
حافظه موقت که با قطع برق از بین میرود اما مجددا قابل بازیابی است. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده ها و عملکرد موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات آنی را به عهده دارد و معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را در خود نگهداری می کند.حافظه دائم مانند سیستم عامل و Setup در کامپیوتر های PC است و با قطع برق از بین نمی رود اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نیست و ECU را غیر قابل استفاده می کند.حافظه دائم شامل جدول به نام Look up table است که به تعداد سنسور های موجود در سیستم موتور، سطر و ستون دارد. در این جدول مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانسECU در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چقدر دقت این جدول بیشتر باشد دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.

تعمیرات ECU چیست؟

در خودروهاي انژکتوري، ECU نقش يك کنترل کننده پيچيده الكترونيكي را بازي می کند، به گونه ای که هر لحظه، اطلاعات خودرو را از سنسورهاي مختلفي که به آن متصل است، نظير سنسور دور موتور و سنسور دماي آب موتور دريافت کرده و سيگنال هاي مناسب را به خروجي هايی مانند انژکتورها و کويل اعمال میکند. عيب يابي چنين مجموعه پيچيده اي بدون ابزارهاي الكترونيكي اگر غير ممكن نباشد، بسيار سخت و مشكل است. به همين منظور، کليه قطعات الكترونيكي که در خودرو مورد استفاده قرار مي گيرند، داراي يك خروجي هستند که در صورت ايجاد عيوب احتمالي، سيگنالي را به کنترل کننده مرکزي يا ECU ارسال می کنند.

سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ...امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می‌نمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU می‌باشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت.

با توجه به پیشرفت وتوسعه در صنعت خودرو سازی و ورود خودروهای جدید به کشور عزیزمان و کمبود تکنسین و خدمات ضعیف شرکتهای واردکننده و بسیاری مشکلات دیگر که امروزه صاحبان خودروهای وارداتی با آن دست به گریبان هستند نیاز به متخصصین تعمیرات ایسیو و یونیت کنترل های الکترونیکی خودروهای وارداتی را واقعا مورد نیاز است.آموزش تعمیرات ایسیو ECU به مدل خودرو یا نوع خودرو که پراید باشد یا 405 و یا به طورکلی سایپا یا ایران خودرو بستگی ندارد بلکه بستگی به نوع ECU استفاده شده در خودروها رادارد که در دنیا با مدلهای مختلف ای سی یو روی انواع ماشین ها مانند ایسیو SL96 - ایسیو - SIEMENS - ایسیو BOSCH - ایسیو S2000 آشنا میشوید.در اصل کسی که توانایی تعمیر ECU SL96 یا Sagem S-2000 را پیدا میکند فرقی نمیکند که این ECU برروی چه خودرویی استفاده شده باشد این ECU میتواند برروی خودروی پیکان RD سمند 405 پرشیا ویا هر خودروی دیگری باشد. برد و مدار آنها تا 90% شبیه یکدیگر بوده و فقط از لحاظ برنامه ریزی های Ic ها و یا شکل با همدیگر تفاوت دارند .

آشنایی با قطعات مختلف لپ تاپ و نحوه نگه داری و تعمیرات لپ تاپ

آموزش تعمیرات لپ تاپ

صفحه کلید و بحران ریختن آب روی آن

کم پیش می آید یکی از ما، مدت های زیادی با سیستم کار کند و کنارش فنجان چای یا لیوان آب و شربت و یا هر نوشیدنی نباشد! به هر حال گاهی هنگام کار سریع با سیستم ممکن است دستمان به گوشه لیوان بخورد و کاری که نباید بشود رخ دهد! در این لحظه، می توانید ببینید چه فاجعه ای رخ داده است! کافیست ببینید که کیبردتان خیس شده است! شاید اولین کاری که کنیم این باشد که آن را وارونه کنیم و در آفتاب قرار دهیم تا خشک شود! اما راه حل های دیگری هم وجود دارد که به ما کمک می کند به بهترین شیوه کیبرد را به حالت اولیه برگردانیم.

خیس شدن صفحه کلید

بهترین راه در درجه اول این است که عادت نوشیدن در کنار سیستم را ترک کنید تا دوباره این مشکل برایتان رخ ندهد.سریع باید کابل کیبورد را از آن جدا کنید و کیبرد را طوری قرار دهید که آب به بقیه منافذ وارد نشود. بهترین راه وارونه کردن است که در بالا گفته شد!اگر مایعات چسبنده نباشند ( مثل شربت ) می توانید به راحتی به همین صورت منتظر خشک شدن باشید!می توانید از پنکه و سشوار هم استفاده کنید و روال خشک کردن را تسریع بخشید!البته نباید در هنگام استفاده از سشوار، از حالت گرم آن استفاده کنید.اگر دکمه ها قابل جدا سازی هستند می توانید به راحتی دکمه ها را جدا کنید البته برخی از دکمه ها مثل شیفت و کنترل وو اسپیس بار کمی سخت تر باز می شوند و نیاز به دقت زیادی دارند.اگر بعد از خشک شدن متوجه شدید برخی کلید ها کار نمی کنند حتما به سراغ یک متخصص بروید و ادامه کار را به وی بسپارید و بعد هم دوباره یادتان باشد که دیگر در کنار سیستم لیوان آب نگذارید!

Motherboard : مدل های غیر استاندارد قابل ارتقا نیستند.

CPU : نصب CPU سریعتر از همان نوع و مدل معمولا امکان پذیر است، اما به خاطر مسائل مربوط به ولتاژ، حرارت، یا BIOS ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. افزایش سرعت کلاک هم معمولا زیاد نخواهد بود.

Memory: معمولا فقط یک یا دو اسلات SIMM/DIMM خالی خواهد بود. برای همین هنگام ارتقا مجبورید ماجول های قبلی را بردارید.

Vide adaptor/chipset: در مادربوردهای غیرقابل ارتقا، ویدئو به صورت مجتمع عرضه می شود.

Video display: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدا نشدنی مانع از ارتقا می شوند. معمولا می توان یک نمایشگر اکسترنال را به سیستم متصل نمود.

هر روز تعداد زیادی از کاربران سراغ لپ تاپ ها می روند، زیرا آسان بودن استفاده از این ابزار توجه آن ها را جلب می کند. چند سالی است که این دسته از کامپیوترها در مقایسه با رقبای خود یعنی کامپیوترهای رومیزی چند سال قبل، قوی تر هستند و در عین حال به شما امکان می دهند تا هر زمان که می خواهید، مشغول کار شوید. اما آن چه بسیاری از خوانندگان ما به آن عادت کرده اند این است که به محض مواجه با مشکل، به سرعت کیس کامپیوتر را باز می کنند؛ امری که در مورد لپ تاپ ها غیر ممکن است، زیرا این دسته از کامپیوترها به صورت یک جعبه مهر وموم و بدون امکان دستکاری، در اختیار شما قرار می گیرند. در داخل جعبه لپ تاپ، مجموعه ای از مؤلفه ها به صورت متراکم، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به نظر می رسد که هیچ راهی برای نفوذ به داخل آن و بررسی قطعات دستگاه وجود ندارد. به همین دلیل عکس العمل بسیاری از ما به محض بروز مشکل، تماس با متخصصان این امر است.